Followers

24 Mar 2011

Detik-Detik Indah Itu...

Yup...detik-detik indah tu dh 2thn berlalu tp ingatan ketika detik-detik indah tue mmg xdpt d'lupakan...ble teringat...Ya Allah...terima kasih,setinggi-tinggi kesyukuran aku panjatkan terhadapMu...detik itu terlalu indah bg seorg wanita yg bakal bergelar ibu...

Permulaan Detik-Detik Indah Itu,

Actually aku dh start rase contraction tu pg tu lg time bekfes kt Alamanda tp kjp2 je la n selang mase antara contraction tu lame...lgpn aku mmg xpk pn nk b'salin awl sbb ikt due date asal 3/4/2009 tp aritu baru 23/4/2009...so,pk mmg pk xde bnde la...pastu dlm ptg skit aku kms2 rmh,tlng husband aku angkat brng2 tue...pastu dkt2 maghrib tu contraction dtg blk,pastu rase nk m'buang...tp xde ape yg nk d'buang...(^_^')

Tbe2 prasan ade lendir+darah ats lantai toilet,cpt2 panggil husband...masing2 mmg panik la kn,yg aku plak leh g tnye husband aku 'aku nie nk b'salin dh ke?'...husband aku pn jwb takla...hehehe...time nie husband aku tgh msk,so die sambung msk aku kms bakul nk bwk p spital...actually konpius gak sbb lps trn tande tu perut xsakit dh tp ble t'igt nurse kate ble turun je salah 1 tanda nk b'salin trs g spital...so,we decide g spital...

Time sampai tue,ats meja ade bgtau yg ward penuh...alahai,mcmane nie...tp nurse tue  ckp cek dulu then xlame lps tue doc panggil utk buat VE...lps wat VE, rupe2nye jln aku dh bukak 1cm!!!pastu msk sorang lg doc pegang2 perut aku then bgtau yg bby aku s'berat 2.7kg only...so,die suh aku blk sbb ward penuh 1 hal,pastu die kate ibu2 yg mengandungkan ank 1st nie slalunye take time jln nk bukak and die suh aku dtg dlm 2 mnggu lg...w/pn aku rase mcm pelik tp ikt kn je la...sbb yg b'ckp pakar dlm hal2 nie...

Balik2 iron bj then tdo...dlm kul 11 lbh,contraction dtg blk tp aku still leh tdo2 ayam la...menonggeng2 thn sakit...then mase azan Subuh tgh b'kumandang,kiteorg g spital sbb contraction makin kuat...sampai2 bgtau nurse ape smue,tggu turn,tggu dieorg tukar shift then doc panggil aku sbb nk wat VE lg...aishhh...bab nie yg mls nie...die psng CTG smue n cek2 dh bukak 2cm then die ckp ward penuh,aku pn suh je la die transfer aku ke Serdang...

Blm smpt die kuar dr pintu tue aku mengerang sakit,pastu die wat VE skali lg n jln dh bukak 4cm and die decide pecahkan air ketuban aku...ble air ketuban tue pecah,hangat je aku rase...hehehe...pastu die mskkn ubt utk poo2x...pastu msk LR...dkt2 kul 9 time aku msk nie...Contraction makin kerap menyerang...last2 dieorg dh sedia nk sambut bby aku...

Besela ank 1st mane tau psl teran-meneran nie,alih2 bidan tue suh aku tarik nafas panjang2 then teran...Alhamdulillah,aku ikt nasihat beliau,2-3 kali teran,s'org bayi lelaki selamat aku lahirkan...air mate aku hampir tumpah...kenapa???sbb aku rase ape yg mak aku rase mase lahirkan aku dulu...tp aku,melawan,xdgr ckp,lukakan hati die...Ya Allah,betapa bsrnye pengorbanan seorang ibu utk melahiran zuriat die..bertarung nyawa,antara hidup dan mati...

Alhamdulillah...aku slmt melahirkan seorg bayi lelaki seberat 3.1kg tepat jam 9.29 pg 24/3/2009...mlm sblm tue doc estimate 2.7kg...Saat bby d'letakkan ats dada aku tue t'detik kt fikiran aku 'aku dh jd ibu'...mcm xpercaye jerr...huhuhu...

4 comments:

  1. sob sob sob.. berkaca-kaca baca entry ni.. teringat kat mak kan.. tu pasal sekarang ni, dlm hati pk nak buat hati ibu n ayah gembira je//:)

    nice story nor.. thanks share. lpas nor bersalin 2 minit lpas tu, kitorang terus tau nor dah bersalin. kak ami la yang kebetulan call nor kan, terus je nasir cakap nor dah bersalin..:)

    ReplyDelete
  2. hehehe...nor yg taip pn sebak kt dlm...tu la,kak emy kol sbb nk tnye nape xdtg keje...alih2 dh b'salin...

    ReplyDelete
  3. contraction nak bersalin tue yg saket..huhu ngeri biler ingat..

    ReplyDelete
  4. zaza:

    tu la.time contraction tu la,time nk kuar tu xdela sakit mane...hihihi...

    ReplyDelete

© Templates reserved for : A Part Of My Life | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™